Mini Trans A/S

Giver konkurrenterne baghjul med en solid it-infrastruktur som "motor"

Fra papir til intelligente it-løsninger har givet Mini Trans A/S et stort forspring

Det gamle ordsprog om at man aldrig kommer foran, ved at gå i andres fodspor, passer stadig og især på transportsektoren, der ligesom så mange andre brancher, har kunnet mærke krisen. Men trods nedgangstider har Mini Trans A/S ikke haft så meget modvind som konkurrenterne. Tværtimod er de ved at udvide. En afgørende grund er et smart it-system til styring af de mange biler i flåden.

Førende på sit felt

I dag er Mini Trans A/S blandt de transportvirksomheder, der er teknologisk helt fremme indenfor deres felt. Dette giver dem store fordele. It-systemet er opbygget således, at alle biler har en tablet PC, GPS og et system på centralen der altid ved, hvor bilen befinder sig. Det betyder, at man kan give kunden helt nøjagtig besked om, hvornår man kan forvente vognen, hvor den befinder sig lige nu og ikke mindst om der er forsinkelser. Dette har afgørende betydning for mange virksomheder - f.eks. servicevirksomheder der kan vente med at sende teknikere ud til en opgave før reservedelene er ankommet med Mini Trans A/S.

Innovation giver kunderne fordele

Men innovationen hos Mini Trans A/S stopper ikke her. I dag kan man derfor bestille en bil online fra en hel række større varehuse. Her står en Mini Trans A/S terminal, hvorfra man kan booke en transport. Så vil man få besked via SMS (eller mail, hvis man ønsker) om hvornår man kan forvente bilen, og man får endnu en SMS når bilen er tæt på at være fremme.

For at sikre at kunden har overblik over de ture der bliver kørt sender Mini Trans A/S en mail straks efter at turen er afviklet. Mailen indeholder bl.a. turinformation og pris. Disse informationer kan kunden bruge til at sammenholde kørte ture med den faktura de modtager.

"Før i tiden skulle vi vente på at chaufføren indleverede turinformationen, før kunden fik denne. Dette undgår vi nu da informationerne er tilgængelige for kunden med det samme. Kunden får ingen ubehagelige overraskelser når fakturaen kommer, og vi kan hele tiden holde øje med udviklingen af kundens konto - en 'win-win situation' for alle" siger Projektleder i Mini Trans A/S Birger Larsen.

Det startede med fejl på en firewall

Startskuddet til at Mini Trans A/S for alvor fik sat skub i udviklingen af det nye system, skyldes nærmest held i uheld. En Firewall i det gamle it-system gav problemer, som den daværende leverandør havde store problemer med. På en anbefaling fik man NEM It-solutions til at kigge på sagen, og problemet var løst samme dag. Efterfølgende udfærdigede NEM It-solutions en såkaldt infrastruktur rapport, det gav Mini Trans A/S et komplet overblik over fejl og mangler i it-systemet.
Efter udskiftning af bl.a. server og firewall, og en optimering af netværk og programmer, var Mini Trans A/S it-infrastruktur klar til at håndtere de nye opgaver. Og herefter gik det stærkt. På under et år er det således lykkedes for Mini Trans A/S at gå fra papir til teknologi på et højt plan.
"Efter NEM It-solutions havde hjulpet med at få it-infrastrukturen på plads, tegnede vi en serviceaftale, hvor NEM It-solutions står for service og vedligeholdelse af udstyret. Dette gav mig muligheden for at jeg kunne fokusere 100 % på det nye system, som er blevet opbygget og indført på noget nær rekordtid" fortæller Birger Larsen.

Mere end blot en serviceaftale

Det samarbejde Mini Trans A/S har med NEM It-solutions, har udviklet sig til mere end blot en serviceaftale. Det handler også om sparring omkring ideer til forbedring og optimering af systemerne - og det går begge veje.
"NEM It-solutions har stor glæde af at samarbejde med Mini Trans. Det er en innovativ virksomhed, der har forstået at udnytte den moderne kommunikationsteknologi til at få et forspring i et presset transportmarked" fortæller Adm. direktør og partner i NEM It-solutions Ulrik Holm Nielsen. Han fortsætter "Mini Trans har valgt at 'outsource' it-driften til NEM It-solutions, så de kan fokusere på deres kerneforretning - et smart valg i disse tider, hvor fokus og optimering er i højsædet."

Derfor valgte vi NEM It-solutions

En it-infrastruktur skal fungere som en velsmurt maskine. Den skal løbende serviceres og fejl skal rettes straks de opstår. For Mini Trans A/S er dette uhyre vigtigt da hele turstyringen foregår via it-systemet. Derfor har de valgt at tegne en serviceaftale med NEM It-solutions.
"Grunden til vi valgte NEM It-solutions til at varetage og servicere vores it, er den gode oplevelse - oplevelsen af at udstyret bare kører. Og når der er et problem, som der jo altid vil være; Ja, så bliver det klaret på meget kort tid. Det handler om at vi som selskab skal have tid til at udvikle og varetage vores drift. Og det kan vi, når vi samtidig ved, at vi har en solid aftale om drift af vores IT, som vi er dybt afhængige af" fortæller Birger Larsen.

Innovation og nytænkning

Historien om Mini Trans A/S er et godt eksempel på hvordan man ved hjælp af innovation og nytænkning kan ændre en gammel og hæderkronet virksomhed fra at være "papir og telefon-baseret" til at være en højteknologisk transportvirksomhed. Med hjælp fra NEM It-solutions til at varetage og vedligeholde it-infrastrukturen lykkedes dette endda for Mini Trans A/S på rekordtid.